vrijdag 25 februari 2011

Bloeddonor


Gisteren schreef ik mijn 100ste blogbericht!
Jippie!
En met 12 volgers mag ik ook al niet klagen!
T blijft leuk het bloggen, ook al ben ik soms hartstikke inspiratieloos!

Ook had ik gisteren nog een 'jubileum'.
Ik gaf voor de 5e keer bloed.
Ik ben iets langer dan een jaar bloeddonor, en ga trouw op de oproepen in.
Sommige mensen snappen dat niet, vinden bloedprikken eng, of vragen zich af waarom je het voor de lol zou doen.
Ik doe het niet voor de lol, ik doe het voor een ander!
Wat nou als jij in het ziekenhuis komt te liggen en een buikbloeding hebt, of je bevalling loopt anders dan gehoopt en je hebt bloed nodig?
Dan ben je ook blij dat ze een zak aan je infuus koppelen!

Zelf heb ik gelukkig nog nooit bloed nodig gehad, maar hoop het wel nog jaren te kunnen geven.
Ook hebben ze vorige week buisjes bloed afgenomen om te kijken of ik geschikt ben als beenmergdonor.
Mensen met kanker hebben dit vaak nodig, maar geschikte donoren zijn er niet altijd.
Hoe meer mensen er in het bestand staan hoe meer levens er gered kunnen worden.
De kans dat je opgeroepen wordt voor beenmerg donor is vrij klein, maar je zal maar iemand zijn leven kunnen redden op die manier!
Dat is toch schitterend?

Verder is het bij de bloedbank altijd gezellig, iedereen blijft 'verplicht' nog even hangen voor een bakje koffie of fris, eet een koek of wat anders lekkers, maakt een praatje en leest een boekje.
De dames zijn altijd vriendelijk en vrolijk en vooral erg dankbaar met jou halve liter bloed.

Geef jij bloed? Waarom wel/niet?
Overweeg het eens en kijk op http://www.sanquin.nl voor meer informatie!
Je wordt over het algemeen niet vaker dan 3 a 4 keer per jaar opgeroepen en je red er levens mee!!!

1 opmerking:

  1. dank voor je inspirerende stukje, ik ben als de dood voor prikken, maar ga me toch aanmelden!

    BeantwoordenVerwijderen