maandag 20 december 2010

Hoe Gretl opeens op het werk belande!

Het zit er (voor even) op!
na 6 dagen werken heeft lies weekeind!
Een doordeweeksweekeind, maar dat maakt niet uit, het is weekeind!

Veel mensen vragen zich af wat ik zoal doe op het werk.
Ik zal proberen het te omschrijven, voor de mensen die het intressant vinden.
Zonder daarbij de privacy van m'n clienten aan te tasten uiteraard!
Ik zorg voor 7 herenmeneren met een ernstige verstandelijke handicap en een gedragsstoornis. SGEVG noemt men dat op papier.
Wat in houd, Ernstig Verstandelijk Gehandicapt, Sterk Gedragsgestoord.
Wat in de praktijk inhoud dat ze niet kunnen niet praten, zich lang niet altijd aan kunnen kleden, vaak niet zindelijk zijn maar wel boos worden. Heel erg boos.
Zonder dat we snappen waarom, zonder dat het gericht is op iets of iemand.
Gewoon boos.
Driftbuien, agressie en automutilatie (jezelf verwonden of pijn doen)
is/zijn aan de orde van de dag.
Soms omdat ze pijn hebben, iets willen dat niet mag, soms gewoon omdat de boze bui in de weg zit.
Daarom wordt het personeel getraint de jongens zo veilig mogelijk af te zonderen.
In een zo genoemde Time Out ruimte. Een ruimte met een raam, een matras, zachte wanden en een klok en camera ingebouwd in de muur.
De deurpost is zacht en aan de binnenkant zit geen klink.
Zo kunnen ze zichzelf en andere geen pijn doen als ze boos zijn.
Soms blijft het een hele dienst rustig, soms vliegen ze elkaar aan, soms zonderen we 6 keer op een dag af.
Je weet het nooit, iedere dienst is anders, aan de hoofden en gezichtsuitdrukkingen kun je vaak al zien hoe 'laat het is'.

En dat ging er vrijdag dus ook mis.
Een van de clienten werd boos aan tafel en gooide zijn bord door de kamer.
(fijn hoor spinazie aan de muur, zie dat er maar eens af te krijgen, brinta is overigens erger, dat zuigt zich vast als beton en laat zich alleen met een schuurspons en heel veel water verwijderen)
Terwijl mijn collega en ik ingrepen en hem probeerde af te zonderen glipte zijn armen weg.
Omdat hij mijn collega in haar gezicht wilde grijpen greep ik voor zijn gezicht langs snel zijn hand weer beet.
En toen opeens zat m'n vinger tussen zijn tanden...
Ik voelde me een beetje als Gretl uit de Sound of music, haar vinger zat klem tussen de tanden van Friedrich
Ik kan je vertellen, dat doet best wel een beetje heel erg zeer!
Ondanks het lange spoelen, betadine en een pleister begon het toch te ontsmetten.
Gisteren zat er zelfs een hele blaas op waar stinkend en vieze prut uit kwam.
Inmiddels ziet het er weer rustiger uit en heb ik er weer een litteken bij.




Toch is m'n werk vooral heel erg leuk.
De driftbuien zijn dan wel aan de orde van de dag, we maken ook leuke dingen mee.
Daarover later meer!
Ik ga weekeind houden, nog altijd serious request kijken en vooral luisteren.(echt heerlijk, mensen die zich inzetten voor de aidswezen terwijl ze plaatjes draaien)
mutsjes breien, (kerst)boodschappen doen, op m'n pakjes wachten, opruimen, op vrienden bezoek, mee duimen met een vriendin die zwanger is, tv kijken, slapen en luieren!!

Jullie ook een fijn 'weekeind!!'

3 opmerkingen:

  1. Behoorlijk intensief groepje waar jij werkt zeg!
    Hebben jullie ook zo'n last van de bezuinigingen?
    Ik wordt er zo verdrietig van.

    Fijne vrije dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. fijn weekend!!!
    ik mag hier niet klagen. ik heb al een jaar vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi collega,

    Ook ik werk met deze mensen met gedrags moeilijken,ja ook ik krijg wel eens een knal.Maar het blijft geweldig werk.

    BeantwoordenVerwijderen