zaterdag 25 december 2010

Toen ging het even helemaal mis....


Voor het eerst een kerkloze kerst dit jaar.
Een klein beetje bewust, omdat vorig jaar de kerstnacht in m'n eentje toch wel erg tegenviel na afloop.
Omdat kerst in m'n eentje vieren nog altijd niet is wat ik wil.
Maar t moet, want het is niet anders.
En natuurlijk heb ik lieve vrienden, lieve familie en gezellige buren.
Maar toch, samen op de bank lijkt me toch altijd nog gezelliger.
Helaas zit het er niet in, want er is geen samen.
Dus toen ik gevraagd werd gister een avonddienst te draaien vond ik da tniet erg.
Hoef ik met kerstavond niet alleen te zitten, en m'n collega's ook weer blij.

Na een gezellige relaxte dienst met niet al teveel driftbuien besloot ik voor
een van m'n superallergische clienten nog 'even' een cake te bakken die hij wel hebben mag.
Normaal maken we de mix zelf, maar ik had nu een kant en klaar pak op de kop weten te tikken.
Eieren, water en boter erin, mixen maar en het boeltje in de cakevorm de oven in.
Simpeler kan het niet zou je zeggen!
Simpeler was het ook niet, cakevorm de oven in, op 180 graden zoals op het pak stond en klaar is Lies.
Terwlijk ik rapport zit te schrijven ruik ik een raar luchtje.
Op de gang staat een van de clienten die nog wakker is de deeghaken nog af te likken.
Maar ik zie ook al wat rook de gang in sijpelen...
Snel alle ramen en deuren open, en de receptie gebeld dat als het alarm af gaat dat het dan loos is.
Ze neemt niet op, en ik besluit de rook onder de rookmelder vandaan te wapperen.
De oven staat inmiddels al uit, het deurtje hou ik nog maar even gesloten.
Dan belt de receptie terug. Of het klopt... JA HET IS LOOS!
PIEP PIEP PIEP PIEP!!!! JE snapt t al... HEt brandalarm ging ondanks al mijn voorzorgsmaatregelen toch af.
Omdat de brandweer verplicht is te komen om te checken en het alarm te resetten kan ik weinig meer doen.
Ik trek snel de oven open, gooi de megaverbrande cake uit de deur naar buiten, en zet nog wat extra deuren en ramen open.
Dan gaan alle slaapkamerdeuren van het slot.
Uit veiligheid zodat bij brand de clienten eventueel zichzelf kunnen redden en hun kamers afkunnen, zodat we nie teerst met sleutels hoeven te morren.
Maar omdat ik alleen ben op 2 groepen, en ze bij de buren andere dingen aa het doen zijn geeft dat problemen.
Her en der sluipen er al wat bewoners rond, en overal zijn er verschrikte gezichten.
Na 15 minuten komt de brandweer binnen.
Boos.. Waarom ik brandalarm veroorzaak. Alsof ik het voor m'n lol doe.
Hoe een cake na 10 minuten zo zwart kan zien? Tja meneer dat weet ik ook niet.
Heb je er geen plastic bij gedaan? Nee meneer, ik snap heus wel dat plastic niet in een warme oven kan.
Wat voor cakeblik ik gebruik, nou gewoon eentje van de ikea, zo'n roestvrijstalen.
Staat de grill niet aan, Nee meneer, ik heb geen gril op die oven (tis een combimagnetronoven zonder gril)
De brandweer schrijft een brief uit en zegt dat ik een boete kan krijgen.
JA hoor, ik zie het wel, nog altijd niet snappende wat er nou gebeurd is.
Intussen gaat de brandweer weg, verdwijnd eindelijk dat vervelende geluid, en kan ik alle clienten weer in hun bedden leggen, overal checken of iedereen nog wel op zijn eigen kamer is, en de boel weer afsluiten.
De ramen en deuren laat ik open, en met de nachtdienst spreek ik af dat zij alles weer dicht doen, en dat ik morgen (vandaag dus) alle papperassen invul.

Als ik vanmorgen binnenkom na een nacht slecht slapen.
Want hoeeee kan er zoveel rook na 10 minuten uit een oven komen stinkt het nog steeds een beetje.
Samen met een vriendin/collega ga ik eerst op onderzoek uit.
Als we de oven open doen ziet hij pik en pik zwart, ook aan de buitenkant is wat zwart te zien.
Als ik hem van de koelkast afhaal om hem buiten te zetten zitten de roetvegen ook aan de buitenkant.
Kortom... Er is gewoon brand geweest in de oven!!
Hoe het kan weet ik niet, dat ik geluk heb gehad weet ik wel!
Wil niet weten wat er had gebeurt als ik met 30 clienten op straat had gesatan, ze allemaal had moeten evacueren, en er echt brand was geweest zo voor kerst!
De BHV-er is gemaild en mailde terug dat ik goed gehandeld had, en dat de brandweer niet zo lullig had meoten doen. De oven staat nog buiten.
Als bewijs, mocht er een boete komen (die minimaal 500 euro bedraagt)
Mijn kerst begon in vuur en vlam en veel geluk!!

Hoop dat jullie kerst rustiger was!!

5 opmerkingen:

  1. tjonge toch niet fijn voor je...balen van die oven zeg. hopelijk dat je morgen eh straks een rustiger dagje hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms heb je dat. Zo heb ik een keer vuilniszakken meegebakken. Die lagen achter in de oven. Mijn moeder stopte er altijd van alles in. In de oven als hij niet aanstond. Ik haalde er alles uit wanneer ik iets bakte thuis. Die ene keer zag ik de vuilniszakken over het hoofd. STINKEN!
    Ik wens je ondanks dat je moet werken een gezegende Kerst toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lies, wat een schrik! Op zo'n moment kom je ogen en oren tekort. Fijn dat het allemaal goed is afgelopen! Fijne Tweede Kerstdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjee wat een gedoe he. Ik zie het allemaal al voor me. Had je geen bhv-ers op de stoep? Gelukkig is het goed afgelopen. Ik wens je een rustige kerstdienst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje wat een verhaal…
    een excuus van de brandweer
    zou wel op zijn plaats zijn
    dacht ik zo.
    Hoe kunnen die nou
    zo onbeschoft reageren.
    Kan me voorstellen dat
    je door alle commotie niet best
    hebt kunnen slapen.

    De foto's zijn idd met
    de camera gemaakt die
    ik voor mijn verjaardag heb gekregen.
    Super leuk hoor om weer ouderwets een
    rolletje te laten ontwikkelen.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen